سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

نظام آراستگی؛ 5s در اسلام و فرهنگ ایران

نظام آراستگی؛ 5s در اسلام و فرهنگ ایران
در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان، آموزه‌هایی وجود دارد که نظام آراستگی با آن عناصر سازگار است و پذیرش آن را ساده می‌سازد. تعالیم دینی ما مشحون از دستورات ظریف و دقیقی است که بر پاکیزگی تأکید دارد و آن را نشانه ایمان به مکتب می‌داند.

پذیرش اجتماعی و فرهنگی یك سیستم و همخوانی آن با فرهنگ میزبان، شرط اساسی ماندگاری آن سیستم است. برای اجرای موفق نظام آراستگی باید بتوان عناصر موجود در آن را با عناصری از فرهنگ ملی و دینی پیوند زد.

نظام آراستگی در غرب پایه‌­گذاری شد و در ژاپن تکامل یافت و سپس به اقصی نقاط جهان راه یافت. گسترش و پذیرش نظام آراستگی در کشورهای مختلف، با داشتن فرهنگ‌­های متفاوت، نشان می­‌دهد که مفاهیم نظام آراستگی با فرهنگ‌های گوناگون سازگار است.

در فرهنگ دینی و ملی ما ایرانیان، آموزه‌­هایی وجود دارد که نظام آراستگی با آن عناصر سازگار است و پذیرش آن را ساده می­‌سازد. تعالیم دینی ما مشحون از دستورات ظریف و دقیقی است که بر پاکیزگی تأکید دارد و آن را نشانه ایمان به مکتب می­‌داند. سفارش حضرت علی (ع) به نظم، پس از سفارش به تقوا اهمیت نظم در زندگی را نشان می­‌دهد. نظم و ترتیب و وقت­‌شناسی در اجرای برنامه­‌های عبادی و دستورات دینی از جمله نماز به حدی روشن است که نیاز به توضیح ندارد. رساله‌­های عملیه که بیانگر بخشی از دستورات اسلام است، تحت عناوین مطهرات و نجاسات مفاهیمی برجسته‌­تر و عالی‌­تر از پاکیزگی در 5s را مطرح می­‌کنند. رهنمودهای پیشوایان دین در مورد لباس، مسکن، ظاهر فردی، بهداشت و نظافت، نمایان­گر توجه اسلام به آراستگی است.

اصلاح روابط بین فردی و اجتماعی و تقویت بنیان­‌های برادری و وحدت در جامعه اسلامی از طریق زدودن موانع فرهنگی و اخلاقی بخش عظیمی از تعالیم اسلام است و بسیار فراتر از مفاهیم و روش­های طرح شده در نظام آراستگی است.

در فرهنگ ملی ما ایرانیان، جشن نوروز از جایگاه و اهمیت ویژه­ای برخوردار است. خانه تکانی قبل از عید و توجه به زیباسازی محیط زندگی و ظاهر فردی و پوشیدن لباس نو و رفتن به دیدار خویشان و دوستان و رعایت ادب و احترام و خلاصه نوشدن انسان و محیط زندگی، همگام با نوشدن طبیعت و دورشدن از پلیدی­‌ها و پلشتی‌­های درونی و بیرونی از هدف­های برگزاری آیین نوروز است.

با نگاهی گذرا به دستورات انسان­‌ساز اسلام و فرهنگ ملی خویش درمی‌­یابیم که عناصر متعددی در آن­ها وجود دارد که پذیرش نظام آراستگی را آسان می­‌سازد. افزوده بر این به مفاهیمی برمی­‌خوریم که می­توانیم در تکمیل و ارتقاء نظام آراستگی و بومی­‌سازی از آن­ها استفاده کنیم. نظام آراستگی، سیستمی است كه انعطاف لازم برای پذیرش عناصر دیگر فرهنگ­ها را دارد.

نویسندگان:

ادریس مظلوم‌زاده؛ مدیرعامل و عضو هیئت مدیره شرکت دانش بنیان بهین ره‌آورد بهبود

سال انتشار:

1402

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.