سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

مدیریت دانش؛ نظریه‌ها و دیدگاه‌ها

مدیریت دانش؛ نظریه‌ها و دیدگاه‌ها
نظریه‌های مدیریت‌ دانش‌ را می‌توان‌ در سه‌ مقوله‌ بررسی‌ نمود. نظریه‌ای که‌ دانش‌ را رشته‌ای به‌ حساب‌ می‌ آورد. نظریه‌ دیوید اسنودن‌ که‌ همان‌ نظریه‌ تغییر می‌باشد و نظریه‌ سوم‌، جنبه‌ عرضه‌ مدیریت‌ دانش‌ می‌باشد.

نظریه‌های مدیریت‌ دانش‌ را می‌توان‌ در سه‌ مقوله‌ بررسی‌ نمود:

١. نظریه‌اي که‌ دانش‌ را رشته‌اي به‌ حساب‌ می‌ آورد که‌ همراه‌ با تکنولوژي اطلاعات‌ به‌ سوي هدفی‌ در حرکت‌ بوده‌ از طریق‌ شبکه‌ هاي اطلاع‌ رسانی‌ با سهیم‌ شدن‌ انسان‌ در دانش‌، تمرین‌ و آموخته‌ می‌ شود. با توجه‌ به‌ این‌ دیدگاه‌ عوامل‌ انسانی‌، یادگیري سازمانی‌ و تولید دانش‌ به‌ عنوان‌ تفسیرهاي دانش‌ صریح‌ و ضمنی‌ در مرحله‌ بعدي قرار می‌گیرد. گام‌ سوم‌ در این‌ نظریه‌ تنظیم‌ مدیریت‌ محتوي از طریق‌ ساختار طبقه‌بندي و به‌ کارگیري آن‌ در جهت‌ فناوري اطلاعات‌ می‌ باشد. این‌ نظریه‌ توسط‌ مارک‌ کوئینگ‌ در سال‌ ٢٠٠٢ اظهار شد.

٢. نظریه‌ دیوید اسنودن‌ که‌ همان‌ نظریه‌ تغییر می‌باشد که‌ بیشتر بر روي توزیع‌ اطلاعات‌ براي تصمیم‌گیرندگان‌ در زمان‌ معین‌ تصمیم‌گیري می‌باشد. این‌ نظریه‌ پرداز از آن‌ به‌ عنوان‌ زمینه‌ و حکایت‌ یاد کرده‌ و مدیریت‌ محتوا در مرکز مدیریت‌ دانش‌ قرار می‌ گیرد.

بر اساس‌ این‌ نظریه‌ درک‌ سازمان‌، از طریق‌ مطلوبیت‌ پدیده‌هاي نظام‌ تطبیقی‌ که‌ به‌ وسیله‌ اعمال‌ آزاد انسانی‌ محدود می‌شوند به‌ آنها نظم‌ خواهند داد. استفاده‌ از بینش‌ها و فعالیت‌هاي مدیریت‌ علمی‌، زمینه‌ هاي مناسب‌ را محدود نموده‌ در حالی‌ که‌ بینش‌ ها و یادگیريها از نظریه‌ هاي نظم‌ غائی‌ و پیچیده‌ زمینه‌هاي ایجاد این‌ بینش‌هاي جدید را فراهم‌ خواهد آورد.

٣. نظریه‌ سوم‌، جنبه‌ عرضه‌ مدیریت‌ دانش‌ می‌باشد که‌ مک‌ الوري در سال‌ ١٩٩٩ آن‌ را در شوراي ائتلاف‌ جهانی‌ مطرح‌ نمود.

دیدگاه‌های مدیریت دانش

در ادبیات مدیریت دانش دو دیدگاه وجود دارد که هر یک به نوعی خاص جایگاه مدیریت دانش را در عرصه مدیریت تعریف میکنند هدف مدیریت دانش با توجه به این دیدگاه ها متفاوت خواهد بود که در زیر به بررسی آنها پرداخته می‌شود.

در دیدگاه اول دانش به عنوان سرمایه مدنظر قرار میگیرد در حالی که در دیدگاه دوم، دانش ابزاری است برای کمک به افراد در ایجاد و تسهیم دانش (حسینی، ۱۳۸۵).

دیدگاه اول: دانش به عنوان یک سرمایه هدف از مدیریت دانش. در این رویکرد رساندن اطلاعات درست به افراد لازم در زمان مناسب و با کمترین هزینه است.

دیدگاه دوم: دانش به عنوان یک ابزار هدف از مدیریت دانش. در این رویکرد کمک به افراد در ایجاد و به اشتراک گذاشتن دانش کمک به افراد در عمل کردن بر اساس دانش است به طریقی که کارآیی سازمان و همکارانش به طور قابل سنجشی بهبود یابد.

چگونه مدیریت دانش کنیم؟ از طریق شناخت وظایف دانش بر حلقه اجرایی مدیریت دانش مدل سازمان شناخت دانش سازمان خلأهای، آن صاحبان آن و ...) طراحی ساختار مناسب برای مدیریت دانش و استفاده از مهندسی دانش و فناوری اطلاعات.

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت دانش در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.