سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

فرایندهای دانش و انواع آن

فرایندهای دانش و انواع آن
هر سازمانی چه تجاری و چه غیر تجاری دارای اهدافی است که در تلاش برای کسب آنها می‌باشد. مهم نیست که اهداف مورد نظر سازمان چه می‌باشد، بلکه مهم این است که فعالیت اصلی هر سازمانی در تلاش برای بدست آوردن این اهداف از طریق فرایندهای کاری است.

فرایندهای دانش

 

هر سازمانی چه تجاری و چه غیر تجاری دارای اهدافی است که در تلاش برای کسب آنها می‌باشد. مهم نیست که اهداف مورد نظر سازمان چه می‌باشد، بلکه مهم این است که فعالیت اصلی هر سازمانی در تلاش برای بدست آوردن این اهداف از طریق فرایندهای کاری است. فرایندهای کاری در مفهوم اینکه تمام آنها مجموعه ای از فعالیتهای درون یک سازمان می‌باشند که نتایج قابل اندازه گیری را نتیجه خواهد داد و اینکه آنها بدنبال ایجاد ابزارهایی برای سازمانها به منظور تحقق اهداف و دیدگاه‌هایشان هستند با یکدیگر شبیه اند. یک زیر ساخت دانش مکانیزمی را ایجاد می‌کند تا فرایندهای ضروری دانش با حداکثر کارایی انجام پذیرند محتوای این زیر ساخت خدمات دانش میباشد که هدف اصلی آن جریان دادن دانش در رگهای فرایندهای کاری سازمانی می.باشد. علاوه بر این، یک زیر ساخت، دانش فرایندها را از طریق تشخیص و تقویت قسمت دانش در هر بخشی تسهیل می کند. اغلب جز دانشی این فرایندها یک استاندارد مناسب می‌باشد، مانند مشارکت در تمام سازمان سطوح، حقوق روندهای منابع انسانی و کنفرانسها. البته بخش دانشی فرایندهای کاری سازمان اگرچه ممکن است از سازمانی به سازمان دیگر متفاوت باشد، اما در تمامی سازمانها وجود دارد در عین حال نوعی از دانش وجود دارد که خاص یک سازمان است و نقش اصلی را در توانایی آن سازمان به منظور حفظ مزیت رقابتی ایفا میکند و آن دانشی است که در غنی سازی و تغذیه فرایندهای کاری بسیار با ارزش هستند. از این طریق سازمان در واقع قادر به بکارگیری توانایی های بالقوه و وظایف خود به عنوان یکی از سرمایه های اصلی می‌باشد اگر یک سازمان مشخص کند که کدام یک از فرایندهای دانش برای وظایفش حیاتی هستند قادر به حداکثر کردن اهدافش خواهد بود.

انواع فرایندهای دانش

فرایندهای دانش را می‌توان در غالب دو گروه فرایندهای هسته‌ای و حمایتی، فرایندهای داخلی و خارجی به چهار دسته در قالب جدول زیر تقسیم بندی کرد:

 

 

فرایندهای هسته‌ای

فرایندهای حمایتی

داخلی

فروش، بازاریابی، تولید، تحقیق و توسعه، مدیریت پروژه، طرح‌ریزی استراتژیک، تضمین کیفیت

آموزش پرسنل جدید

یادگیری از پروژه های تکمیل شده

توزیع زمان

توزیع زمان

خارجی

هوش کاری، جستجوی بازار، روابط عمومی

استخدام نیروی انسانی جلب سرمایه های خارجی روابط سهامداران

فرایندهای هسته‌ای داخلی: فرایندهای کاری هستند که مستقیماً با اهداف سازمانی مرتبط اند و سازمان در درون خود انجام میدهد و به پرسنل واحد و مشتریان سازمان وابسته است مانند، فروش بازار یابی، تولید، طرح ریزی استراتژیک.

فرایندهای هسته‌ای خارجی: نوع دیگری از فرایندهای هسته‌ای هستند که بر خارج سازمان تأکید دارد. این فرایندها مستقیماً در فعالیت سازمان دخالت دارند. اما اجزای دانشی این فرایندها، اساساً متکی بر خارج از سازمان می‌باشد، مانند تحقیق بازار و روابط عمومی.

فرایندهای حمایتی داخلی: مکمل فرایندهای هسته‌ای می‌باشند و به همان اندازه برای سازمان دارای اهمیت می‌باشند فرایندهای حمایتی به طور اخص خودشان اهداف سازمانی را تحقق نمی‌بخشند اما فرایندهای هسته‌ای را قادر به انجام این کار می‌کنند. فرایندهای حمایتی، داخلی فرایندهایی هستند که در درون سازمان رخ می‌دهند، مانند آموزش پرسنل جدید.

فرايندهای حمايتی خارجی: به طور مشابه يك سازمان بايد بداند كه چگونه فرايندهاي حمايتي خارجي را تسهيل كند. منظور از اين فرايندها، فرايندهايي است كه انتقال دهنده دانشي مي‌باشند كه به طور گسترده در خارج از سازمان اتفاق مي‌افتند. اين نوع فرايند در پيشرفت حيات سازمان از طريق توانمند كردن فعاليت‌های هسته‌ای سهيم‌اند، مانند فرايند استخدام پرسنل جديد، جلب سرمايه‌ها خارجی، و روابط سهامداران.

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت دانش در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.