سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

اندازه‌گیری دانش با مدل ترازنامه امتیازات (کارت امتیازی)

اندازه‌گیری دانش با مدل ترازنامه امتیازات (کارت امتیازی)
در سال ۱۹۹۲، کارت امتیازی متوازن به‌وسیله پروفسور روبرت کاپلان به‌عنوان ابزار سنجش عملکرد سازمان ابداع شد و در سال ۱۹۹۶، توسط وی و همکارش نورتون توسعه یافت و تاکنون در بسیاری از سازمان‌های بزرگ مورداستفاده قرار گرفته است.

اندازه‌گیری دانش با مدل ترازنامه امتیازات (کارت امتیازی متوازن؛ BSC)

 

در سال ۱۹۹۲، کارت امتیازی متوازن به‌وسیله پروفسور روبرت کاپلان به‌عنوان ابزار سنجش عملکرد سازمان ابداع شد و در سال ۱۹۹۶، توسط وی و همکارش نورتون توسعه یافت و تاکنون در بسیاری از سازمان‌های بزرگ مورداستفاده قرار گرفته است و امروزه نیز از این روش در ارزیابی مدیریت دانش استفاده می‌شود. این روش بر محور چهار شاخص اصلی اندازه‌گیری به ترتیب زیر بنا شده است:

  • منظر مشتری
  • منظر فرایند
  • منظر مالی و
  • منظر یادگیری و رشد (آموزش و توسعه)

باید برای هر یک از منظرهای مذکور، اهداف استراتژیک، تعیین اندازه‌ها و هدف‌های عملیاتی و نحوه انجام اقدامات لازم، مشخص شوند. همچنین هر سازمان باید در چهارچوب مفهومی این روش، خود مجموعه‌ای از مفاهیم مخصوص و شاخص‌های موردنظر را با توجه به هدف‌ها و ویژگی‌های آن سازمان تعیین کرده، مورداستفاده قرار دهد. این روش در تصویر، از دو زاویه، نمایش داده‌شده است.

برخی از شاخص‌های ارزیابی دارایی‌های فکری بر مبنای روش کارت امتیازی

برخی از شاخص‌های ارزیابی دارایی‌های فکری بر مبنای روش کارت امتیازی متوازن

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت دانش در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.