سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

چرخه‌ مدیریت دانش Meyer و Zack

چرخه‌ مدیریت دانش Meyer و Zack
چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ Meyer و Zack‌ حاصل‌ کار روی طراحی‌ و توسعه‌ محصولات‌ اطلاعاتی‌ است‌.

چرخه‌ مدیریت دانش Meyer و Zack

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ Meyer و Zack‌ حاصل‌ کار روی طراحی‌ و توسعه‌ محصولات‌ اطلاعاتی‌ است‌ (Meyer and Zack ۱۹۹۶). درس‌های آموخته‌شده‌ از چرخه‌ محصولات‌ فیزیکی‌ سازمان‌ می‌تواند به‌منظور مدیریت‌ دارایی‌های دانشی‌ به‌کاربرده‌ شود. محصولات‌ اطلاعاتی‌ عبارت‌اند از اطلاعات‌ فروخته‌شده‌ به‌ مشتریان‌. این‌ دو معتقدند که‌ تحقیق‌ و دانش‌ درباره‌ طراحی‌ محصولات‌ فیزیکی‌ می‌تواند به‌ حوزه‌ محصولات‌ فکری تعمیم‌ داده‌ شود. آن‌ها اظهار می‌کنند که‌ محصولات‌ اطلاعاتی‌ به‌ بهترین‌ وجه‌ مخزنی‌ از محتوا و ساختار اطلاعاتی‌اند. محتوای اطلاعاتی‌ شامل‌ داده‌های موجود در مخزن‌ می‌شود که‌ اجزای سازنده‌ محصولات‌ اطلاعاتی‌اند. محتوا برای هر نوع‌ کسب‌وکار یا سازمانی‌، خاص‌ است‌. برای مثال‌، بانک‌ها محتوای مربوط‌ به‌ حساب‌های شخصی‌ و تجاری دارند؛ شرکت‌های بیمه‌ اطلاعاتی‌ درباره‌ خط‌مشی‌ها و دعاوی دارند؛ شرکت‌های داروسازی، مجموعه‌ بزرگی‌ از دانش‌ علمی‌ و بازاریابی‌ در مورد هر محصول‌ در حال‌ طراحی‌ یا در حال‌ فروش‌ را جمع‌آوری می‌کنند. علاوه‌ بر محتوا، عناصر مهم‌ دیگری که‌ باید موردتوجه‌ قرار گیرند. عبارت‌اند از: ساختار و رویکرد کلی‌ به‌ ذخیره‌سازی، پالایش‌ و بازیابی‌ محتوا. ساختار اطلاعاتی‌ مخزن‌ شامل‌ طرح‌هایی‌ برای عنوان‌بندی، شاخص‌گذاری، و ارجاع‌ اقلام‌ اطلاعاتی‌ می‌شود.
از دیدگاه‌ Meyer و Zack‌ مراحل‌ چرخه‌ دانش‌ عبارت‌اند از: کسب‌، پالایش‌، ذخیره‌سازی/ بازیابی‌، توزیع‌، و نمایش‌/ به‌کارگیری دانش‌ (تصویر). آن‌ها به‌ این‌ چرخه‌ به‌عنوان‌ پالایشگاه‌ دانش‌ نگاه‌ می‌کنند.
کسب‌ داده‌ها یا اطلاعات‌ به‌ موضوعاتی‌ از قبیل‌ قلمرو، وسعت‌، عمق‌، اعتبار، دقت‌، به‌موقع‌ بودن‌، ربط‌ داشتن‌، هزینه‌، کنترل‌، و جامعیت‌ منابع‌ مواد خام‌ (داده‌ یا اطلاعات‌ اولیه‌) اشاره‌ دارد. اصل‌ راهنما، این‌ ضرب‌المثل‌ معروف‌ است‌ که‌ »هر چه‌ کاشت‌ کنید همان‌ را درو خواهید کرد«؛ بدین‌ معنی‌ که‌ این‌ داده‌ها یا اطلاعات‌ اولیه‌ باید بالاترین‌ کیفیت‌ را داشته‌ باشند؛ در این‌ صورت‌، محصولات‌ فکری نامرغوب‌ خواهند شد.


دیدگاه‌ چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌


پالایش‌، منبع‌ اولیه‌ ارزش‌ افزایی‌ است‌ که‌ ممکن‌ است‌ به‌ شکل‌ فیزیکی‌ (مثل‌ انتقال‌ از محیطی‌ به‌ محیطی‌ دیگر) یا منطقی‌ (ساختاردهی‌ مجدد، عنوان‌بندی مجدد، شاخص‌گذاری و یکپارچه‌سازی) انجام‌ شود. پالایش‌ همچنین‌ به‌ پاک‌سازی(مثل‌ اصلاح‌ محتوا به‌ خاطر تضمین‌ تطبیق‌ کامل‌ منابع‌ و افراد کلیدی مرتبط‌) یا استانداردسازی (مثل‌ پیروی از قواعد یک‌ تجربه‌ موفق‌ یا درس‌های آموخته‌شده‌ در درون‌ سازمان‌) اشاره‌ دارد. در این‌ مرحله‌ تحلیل‌های آماری می‌تواند روی محتوا به‌منظور انجام‌ یک‌ فرا تحلیل‌ (خلاصه‌ای از موضوعات‌ و الگوهای کلیدی موجود در مجموعه‌ای از موضوعات‌ دانشی‌) انجام‌ شود. این‌ مرحله‌ از چرخه‌ Meyer و Zack از طریق‌ خلق‌ موضوعات‌ دانشی‌ قابل‌استفاده‌ و از طریق‌ ذخیره‌سازی محتوا به‌طور انعطاف‌پذیرتر برای استفاده‌ آینده‌، ارزش‌ افزایی‌ می‌کند.
ذخیره‌سازی/ بازیابی‌ پلی‌ بین‌ مراحل‌ کسب‌ و پالایش‌ و مراحل‌ توزیع‌ و کاربرد ایجاد می‌کند. ذخیره‌سازی ممکن‌ است‌ به‌طور فیزیکی‌ (پوشه‌های اطلاعاتی‌، اطلاعات‌ چاپ‌شده) یا الکترونیکی‌ (پایگاه‌ داده‌، نرم‌افزار مدیریت‌ دانش‌) انجام‌ شود. توزیع‌ شرح‌ می‌دهد که‌ چگونه‌ (برای مثال‌ از طریق‌ فاکس‌، چاپ‌، پست‌ الکترونیکی‌) محصول‌ اطلاعاتی‌ به‌ کاربر نهایی‌ تحویل‌ می‌شود. این‌ مرحله‌ نه‌تنها کانال‌ تحویل‌ بلکه‌ همچنین‌ زمان‌بندی، تکرار، شکل‌، زبان‌ و غیره‌ را در برمی‌گیرد.
مرحله‌ نهایی‌، نمایش‌ یا کاربرد است‌. در این‌ مرحله‌ شرایط‌ نقش‌ مهمی‌ ایفا می‌کند. اثربخشی‌ هر یک‌ از گام‌های قبل‌ در این‌ مرحله‌ ارزیابی‌ می‌شود: آیا کاربر به‌اندازه‌ کافی‌ شرایط‌ استفاده‌ از این‌ محتوا را دارد؟ در غیر این‌ صورت‌، چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ برای تحویل‌ ارزش‌ به‌ فرد و در نهایت‌ به‌ سازمان‌ ناتوان‌ است‌.

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت دانش در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.