سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ یکپارچه‌ Draker

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ یکپارچه‌ Draker
Draker، بر اساس‌ مطالعه‌ و مقایسه‌ رویکردهای قبلی‌، رویکردی تلفیقی‌ به‌ چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ را پیشنهاد می‌دهد که‌ سه‌ مرحله‌ دارد. ۱.کسب‌، یا خلق‌ دانش‌، 2.تسهیم‌ و توزیع‌ دانش‌، 3.درک‌ و کاربرد دانش‌.

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ یکپارچه‌ Draker


Draker بر اساس‌ مطالعه‌ و مقایسه‌ رویکردهای قبلی‌، رویکردی تلفیقی‌ به‌ چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ را پیشنهاد می‌دهد که‌ سه‌ مرحله‌ دارد:
۱) کسب‌، یا خلق‌ دانش‌
۲) تسهیم‌ و توزیع‌ دانش‌
۳) درک‌ و کاربرد دانش‌

در زمان‌ انتقال‌ از مرحله‌ کسب‌/ خلق‌ دانش‌ به‌ تسهیم‌ و توزیع‌ دانش‌، محتوای دانش‌ ارزیابی‌ و سپس‌ دانش‌ به‌منظور درک‌ و کاربرد به‌ متن‌ تبدیل‌ می‌شود.

مقایسه‌ شش‌ چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌

مقایسه‌ شش‌ چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌

پس‌از آن، این‌ مرحله‌به‌مرحله‌ اول‌ به‌منظور به‌روزآوری محتوای دانش‌ بازخورد می‌دهد (تصویر).

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ یکپارچه‌ دالکر

چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ یکپارچه‌

کسب‌ دانش‌ به‌ شناسایی‌ و سپس‌ کدگذاری دانش‌ درونی‌ سازمان ‌معمولا (قبلا  موردتوجه‌ قرارنگرفته‌ است‌) و یا دانش‌ بیرونی‌ موجود آن‌ اشاره‌ دارد. به‌ عبارتی‌، توسعه‌ دانش‌ فنی‌ و نوآوری‌های جدیدی است‌ که‌ موجودیت‌ قبلی‌ در درون‌ سازمان‌ ندارند.
گام‌ مهم‌ بعدی، ارزیابی‌ دانش‌ کسب‌ و یا خلق‌شده‌ بر اساس‌ معیارهای مبتنی‌ بر اهداف‌ سازمانی‌ است‌. آیا محتوای دانش‌ معتبر است‌؟ آیا جدید یا بهتر است‌؟ یعنی‌، آیا محتوا به‌اندازه‌ کافی‌ برای سازمان‌ ارزشمند است‌ تا به‌ موجودی سرمایه‌ فکری آن‌ اضافه‌ شود؟ به‌محض‌ اینکه‌ محتوای جدید به‌قدر کافی‌ شناسایی‌ و ارزشمند تشخیص‌ داده‌ شد گام‌ بعدی متنی‌ سازی آن‌ است‌. متنی‌سازی به‌ شناسایی‌ و ارزشمند تشخیص‌ داده‌ شد. گام‌ بعدی متنی‌سازی آن‌ است‌. متنی‌سازی به‌ شناسایی‌ ویژگی‌های کلیدی محتوا به‌منظور تناسب‌ بهتر آن‌ با نیاز کاربران‌ مختلف‌ اشاره‌ دارد از جمله‌ تبدیل‌ محتوا به‌صورت‌ قابل‌استفاده‌ برای کاربر نهایی‌ یا تهیه‌ یک‌ خلاصه‌ کوتاه‌ مدیریتی‌ برای استفاده‌ یک‌ مدیر ارشد با توجه‌ به‌ محدودیت‌های زمانی‌ وی متنی‌ سازی اغلب‌ وقتی‌که‌ با فرایندهای کسب‌وکار سازمان‌ یکپارچه‌ شود موفق‌ خواهد شد. این‌ چرخه‌، همان‌طور که‌ در جدول‌ نشان‌ داده‌شده‌ است‌، اکثر گام‌های موردبحث‌ در چرخه‌های قبلی‌ مدیریت‌ دانش‌ را در برمی‌گیرد.
سپس‌ همان‌طور که‌ کاربران‌ محتوا را درک‌ می‌کنند و تصمیم‌ می‌گیرند از آن‌ استفاده‌ کنند، چرخه‌ مدیریت‌ دانش‌ اجرا می‌شود. کاربران‌ مفید بودن‌ محتوا را تأیید می‌کنند و وقتی‌کهنه‌ می‌شود علامت‌ می‌دهند که‌ این‌ دانش‌ دیگر قابل‌ کاربرد نیست‌. همچنین‌ کاربران‌ قلمرو محتوا و اینکه‌ چگونه‌ تجارب‌ موفق‌ و درس‌های آموخته‌شده‌ می‌توانند عمومی‌شوند را بررسی‌ و تأیید می‌کنند. آن‌ها همچنین‌ اغلب‌ درباره‌ محتوای جدید پیشنهادهایی‌ ارائه‌ می‌کنند که‌ می‌توانند به‌ تکرار چرخه‌ بعدی کمک‌ کند.

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت دانش در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.

اشتراک‌گذاری:


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.