سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

مدل تعالی منابع انسانی_ جبران خدمت‌ و محیط‌ کار

مدل تعالی منابع انسانی_ جبران خدمت‌ و محیط‌ کار
سازمان‌های متعالی‌ نظام جبران خدمت‌ و پاداش، مزایای رفاهی‌ و نگهداشت‌ را متناسب‌ با درک و تحلیل‌ نیازها و تحولات حال و آینده و در جهت‌ ارتقاء دلبســتگی‌ و انگیزش کارکنان طراحی‌ کرده و به‌ اجرا می‌گذارند و محیط‌ کار ســالم‌، ایمن‌ و مطلوبی‌ را برای کارکنان ایجاد می‌کنند.

مدل تعالی منابع انسانی ویرایش ۱۴۰۱، با توجه به تحولات به وجود آمده در عرصه دانش مدیریت و ظهور فناوری‌های نوین، تدوین‌شده است و اهدافی از قبیل همسویی با تحولات جهانی، تحولات محیط کسب و کار، توجه به انتظارات ذینفعان و تأمین نیازهای آن‌ها، در نظر داشتن مفاهیم نوین در رهبری سازمان‌ها، افزایش اثربخشی مدل برای ارزش‌آفرینی بیشتر در سازمان‌ها و قابلیت استفاده به‌عنوان چارچوبی جامع برای طراحی و اجرای نظام‌های مدیریت منابع انسانی، تکیه بر دانش و تجربیات ارزشمند کسب‌شده طی سال‌های گذشته و یادگیری از سایر مدل‌های معتبر، در تدوین ویرایش جدید مورد توجه قرار گرفته است.
این مدل، شامل ۹ معیار است. یکی از معیارهای این مدل، جبران خدمت‌ و محیط‌ کار است. در ادامه به توضیح این معیار می‌پردازیم.

معیار ۵_ جبران خدمت‌ و محیط‌ کار
سازمان‌های متعالی‌ نظام جبران خدمت‌ و پاداش، مزایای رفاهی‌ و نگهداشت‌ را متناسب‌ با درک و تحلیل‌ نیازها و تحولات حال و آینده و در جهت‌ ارتقاء دلبســتگی‌ و انگیزش کارکنان طراحی‌ کرده و به‌ اجرا می‌گذارند و محیط‌ کار ســالم‌، ایمن‌ و مطلوبی‌ را برای کارکنان ایجاد می‌کنند.
۵-الف‌- نظام پرداخت‌ ثابت‌ به‌ کارکنان، همسو با استراتژی منابع‌ انسانی‌ طراحی‌ شده و به‌ اجرا گذاشته‌ می‌شود.
۵-ب- نظام پرداخت‌ متغیر و پاداشها مبتنی‌ بر عملکرد، و مزایا و تسهیلات رفاهی‌ متناسب‌ با انتظارات و مطلوبیت‌ گروههای مختلف‌ طراحی‌ و اجرا می‌شود.
۵-ج- محیط‌ کار سالم‌، ایمن‌ و با نشاط، همراه با فضای مطلوب سازمانی‌ و رعایت‌ اصول پایداری، ایجاد می‌شود.


۵-الف‌- نظام پرداخت‌ ثابت‌ به‌ کارکنان، همسو با استراتژی منابع‌ انسانی‌ طراحی‌ شده و به‌ اجرا گذاشته‌ می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شـناخت‌ و درک عوامل‌ تأثیرگذار بر نظام پرداخت‌ ثابت‌ با تحلیل‌ اکوسـیسـتم‌ منابع‌ انسـانی‌ و در نظر گرفتن‌ قوانین‌ و مقررات، شـرایط‌ بازار کار، رقبا، صنعت‌، پویایی‌ و نوع کار با بهره‌گیری از تحلیل‌ داده‌ها،
▪ طراحی‌ و پیاده سـازی نظام پرداخت‌ ثابت‌ همسـو با اسـتراتژی منابع‌ انسـانی‌ و مبتنی‌ بر عدالت‌ درونی‌ و بیرونی‌ برای گروه‌های مختلف‌ شاغلین‌ و با توجه‌ به‌ ارتقاء برند کارفرمایی‌،
▪ ارزشـیابی‌ شـغل‌ و شـاغل‌ و رتبه‌بندی و به‌ روزرسـانی‌ آن و اطمینان از تناسـب‌ سـطوح مختلف‌ پرداخت‌ متناسـب‌ با شـایسـتگی‌، وظائف‌، مسئولیت‌ها، اختیارات و مخاطرات شغلی‌،
▪ به‌روزرسانی‌ و بهینه‌سازی طرحهای متنوع پرداخت‌ ثابت‌ متناسب‌ با تحولات بازار کار و تنوع قراردادها و خدمات،
▪ به‌کارگیری فناوری‌های نوین‌ و سیستم‌های یکپارچه‌ اطلاعاتی‌ در ارتباط با نظام جبران خدمت‌.

 

۵-ب- نظام پرداخت‌ متغیر و پاداش‌ها مبتنی‌ بر عملکرد و مزایا و تسهیلات رفاهی‌ متناسب‌ با انتظارات و مطلوبیت‌ گروه‌های مختلف‌ طراحی‌ و اجرا می‌شود.

این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ شناخت‌ و درک عوامل‌ تأثیرگذار بر نظام پرداخت‌ متغیر و پاداشها با استفاده از تحلیل‌ داده‌ها و اطلاعات مرتبط‌،
▪ طراحی‌ و اجرای نظـام پرداخـت‌ متغیر و پـاداشهـا مبتنی‌ بر عملکرد کـارکنـان و رعـایـت‌ یکپـارچگی‌ بـا فراینـدهـای مرتبط‌ مـاننـد مـدیریـت‌
عملکرد، آموزش و توسعه‌، دانش‌، مشارکت‌ و کسب‌ موفقیت‌ها و ارتقاء شایستگی‌ها،
▪ بهره‌گیری از فناوری‌های نوین‌ در پرداخت‌های متغیر و پاداشها و رعایت‌ تناسب‌ با سطوح شغلی‌ و انتظارات شاغلین‌،
▪ طراحی‌ و اجرای برنامه‌های رفاهی‌، مزایا، تسـهیلات و طرحهای نگهداشـت‌ متناسـب‌ با انتظارات و مطلوبیت‌ گروه‌های مختلف‌ مشـاغل‌ و برند کارفرمایی‌،
▪ طراحی‌ و اجرای روشهای متنوع مراقبت‌ و قدردانی‌ متناسب‌ با سطوح تلاش کارکنان و تفاوتهای بین‌نسلی‌.

 

۵-ج– محیط‌ کار سالم‌، ایمن‌ و با نشاط، همراه با فضای مطلوب سازمانی‌ و حفظ‌ محیط‌ زیست‌، ایجاد می‌شود.
این‌ زیر معیار می‌ تواند شامل‌ نکات زیر باشد:
▪ تحلیل‌ علل‌ حوادث، آسیب‌ها، بیماریهای شغلی‌، ریسک‌های مؤثر بر سختی‌ مشاغل‌ و شرایط‌ خاص شاغلین‌ و محیط‌ کار،
▪ طراحی‌ و اجرای نظام سلامت‌ و ایمنی‌ محیط‌ کار همسو با استراتژی منابع‌ انسانی‌ و با بهرهگیری از شیوه‌های نوین‌ و فناورانه‌،
▪ طراحی‌ و اجرای برنامه‌های پایش‌ سلامت‌ جسمی‌ و روانی‌، بیمه‌، توسعه‌ بهداشت‌، ایمنی‌ و ارگونومی‌ و ایجاد محیط‌ کار مطلوب،
▪ شناسایی‌ و اطمینان از حذف عوامل‌ ایجاد فشار روانی‌ مانند جو ناسالم‌ محیط‌ کار، اعمال خشونت‌، تبعیض‌ و ناهنجاریهای رفتاری،
▪ مـدیریـت‌ ریســـک‌هـا و مخـاطرات از طریق‌ پیش‌بینی‌ و مـدیریـت‌ بحرانهـا و بهره‌گیری از نظـامهـای اطلاعـاتی‌ و عملیـاتی‌، منـابع‌ و تجهیزات، تخصص‌ها و توانمندی‌ها،
▪ مشـارکت‌ فعال کارکنان در برنامه‌های توسـعه‌ سـلامت‌، ایمنی‌ و حفظ‌ محیط‌ زیسـت‌، همراه با آموزش، اطلاع‌رسـانی‌، مشـاوره و قدردانی‌ از کسب‌ موفقیت‌ها.

منبع: انجمن مدیریت منابع انسانی ایران (جایزه تعالی منابع انسانی)

 

در صورت تمایل به دریافت/ بهره‌گیری از خدمات و محصولات مرتبط با مدیریت منابع انسانی در کسب و کار و یا فعالیت خود، با ما تماس بگیرید.


0 نظر

ارسال پیام

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار

سیکا؛ سامانه یکپارچه کسب و کار سیکا؛ سایه‌سار کسب و کار شما

با تایید این پیام، با سیاست حفظ حریم خصوصی و استفاده از کوکی های ما موافقت می کنید.